niedziela, 17 maja 2015


W TROSCE O BEZPIECZEŃSTWO I ZDRWIE DZIECKA W PRZEDSZKOLU   

Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć,

nauczyłem się w przedszkolu – o tym, jak żyć,

co robić, jak postępować, współżyć z ludźmi,

patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć

i wyobrażać sobie lepszy świat.”

Robert Fulgrum

 

Zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia dziecka jest jednym z podstawowych zadań każdego rodzica i opiekuna. Obowiązek ten spoczywa także na nauczycielach, pod których opiekę oddawane są przecież maluchy. Dzieci mają bowiem małe doświadczenie życiowe, ubogi zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami, często są nieświadome zagrożeń swojego zdrowia, czy życia.  Są bardzo ufne, należy nauczyć je, że nie każda osoba dorosła jest przyjaźnie nastawiona. Kwestia bezpieczeństwa jest szczególnie ważna w przedszkolu, gdzie od najwcześniejszych lat należy wyposażyć dziecko w nawyki unikania, zapobiegania oraz możliwie szybkiego pokonywania różnych niebezpieczeństw.

Z tego względu zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa stały się dla mnie bardzo ważną sprawą.

W naszym przedszkolu prowadzimy szereg działań sprzyjających kształtowaniu u dzieci nawyków w tym zakresie. Najważniejszym jest, aby dziecko dowiedziało się jakie grożą mu niebezpieczeństwa, potrafiło je rozpoznawać oraz ich unikać, a jeśli już zaistnieją radzić sobie z sytuacją trudną. Już od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu, wspólnie z rodzicami oraz strażą pożarną, ratownikami WOPR, przedstawicielami służby zdrowia, nadleśnictwa, treserami psów starałam się wpajać moim wychowankom nawyki bezpieczeństwa.

                Na pierwszym spotkaniu zapoznałam rodziców z ,,Procedurą dotyczącą zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania dzieci w naszym przedszkolu’’. Ponadto przygotowywałam i udostępniłam ulotki na temat bezpieczeństwa i zdrowia dziecka oraz prowadziłam pedagogizację rodziców nt. ,,Bezpieczeństwo dziecka w domu i w przedszkolu’’. Ustalałam normy postępowania związane z bezpieczeństwem.

 We wrześniu wspólnie z dziećmi ułożyliśmy „Kodeks grupowy”. Zawarto w nim podstawowe zasady prawidłowego i bezpiecznego zachowania się w sali, w innych pomieszczeniach przedszkola oraz w ogrodzie przedszkolnym.

                Jednym z ważniejszych zadań jest nauczenie maluchów podstawowych numerów alarmowych: 997, 998, 99 oraz 112 - ogólnego numeru alarmowego do wszystkich jednostek. Dzięki planszom wywieszonym w „kąciku bezpieczeństwa” maluchy z łatwością mogły przyswoić tę ważną wiedzę. Pomocne w tym zakresie okazały się również prace plastyczne wykonywane przez dzieci: układanki, puzzle, gry planszowe czy gotowe ilustracje przedstawiające karetki pogotowia, radiowozy policyjne oraz wozy strażackie.

                W celu zapoznania dzieci ze sposobem radzenia sobie w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, wzbudzania czujności w razie zapobiegania ewentualnym zagrożeniom, wyposażenia dzieci w wiedzę, umiejętności i nawyki bezpiecznego postępowania w życiu codziennym prowadziłam cykl zajęć z wykorzystaniem historyjek obrazkowych, teatrzyków, literatury dziecięcej.

Zajęcia i zabawy były realizowane w oparciu o metody aktywizujące myślenie dzieci np. zabawy edukacyjne, inscenizacje teatralne, stwarzanie symulowanych sytuacji.

Organizowałam krótkie projekcje filmów traktujących o potrzebie przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Jednocześnie podczas prowadzonych zajęć wyjaśniałam dzieciom główne zadania służb ratowniczych i wagę wykonywanej przez nich pracy. Organizowałam wycieczki, konkursy międzygrupowe np. „Zdrowy i bezpieczny  przedszkolak ”, międzyprzedszkolny konkurs pt. „Wiemy lepiej niż rodzice jak przechodzić przez ulicę”, podczas którego przedszkolaki mogły wykazać się zdobytą wiedzą w zakresie bezpieczeństwa nie tylko w ruchu drogowym, ale np. znajomością numerów alarmowych i kogo mogą wezwać w razie np. pożaru. Wiedzę i umiejętności dzieci oceniało jury złożone z policjantów, strażaków oraz ratowników medycznych.

                Ogromnym powodzeniem cieszyły się okresowe spotkania z ciekawymi ludźmi. Przedszkolaki mogły wówczas poznać z bliska pracę ludzi dbających o nasze zdrowie i bezpieczeństwo. Słuchały opowieści zaproszonych gości, ale także była to okazja do tego, aby aktywnie uczestniczyć w całym wydarzeniu np. poprzez zadawanie pytań, opowiadanie własnych historyjek czy odgrywanie scenek. Dzieci brały udział w ćwiczeniach pozorujących zagrożenie, np. pożarowe. Przedszkolaki miały również możliwość obejrzenia policyjnego radiowozu, karetki pogotowia oraz wozu strażackiego. Niebywałą atrakcją dla maluchów była możliwość przymierzenia stroju strażaka, włożenia kasku na głowę oraz wejście do wozu strażackiego.

                 W czasie wizyty w naszym przedszkolu, pani policjantka omówiła zasady zachowywania się podczas kontaktów z obcymi osobami czy spotkania z agresywnym psem. Dzieci dowiedziały się co robić w przypadku zgubienia się. Maluchy dowiedziały się także jak bezpiecznie poruszać się po ulicy, podróżować samochodem, bawić się w przedszkolu i w domu. Poza tym zwróciła uwagę na konieczność noszenia odblaskowych elementów ubioru. Z kolei strażacy w trakcie spotkań zaznajomili dzieci z ciekawostkami związanymi z ich pracą zawodową, przestrzeganiem zakazów, zachowaniem bezpieczeństwa w czasie pożaru, burzy czy wypadku. Dzieci dowiedziały się w jakich okolicznościach można wzywać straż pożarną. Utrwalały numer telefonu pod jaki mogą dzwonić i jakie informację przekazywać wzywając pomoc straży pożarnej.

                Istotną sprawą jest także udzielanie pierwszej pomocy. Dzieci zdobyły wiedzę jak pomóc sobie i koledze w sytuacji, gdy dojdzie do zranienia czy urazu. Jak wezwać pomoc, o bezwzględnym zakazie korzystania z lekarstw z domowej apteki, o śmiertelnym niebezpieczeństwie zażywania wszelkich, zwłaszcza nieznanych medykamentów. W tym celu zorganizowane zostało spotkanie z pielęgniarką i lekarzem oraz warsztaty medyczne „Pierwsza pomoc” , podczas których przedszkolaki obserwowały czynności związane z opatrywaniem i reanimacją chorego. Miały także okazję do ćwiczeń praktycznych pod kierunkiem ratowników medycznych – wzajemnie układały się w pozycji bezpiecznej’’, ćwiczyły na fantomach sztuczne oddychanie oraz masaż serca i wykręcały numer telefonu pogotowia ratunkowego.

                Dzieci wzięły dział w pokazie przygotowanym przez ratowników WOPR. Maluchy dowiedziały się jak bezpiecznie spędzać wakacje na plaży, w  jaki sposób należy wezwać pomoc i jakich informacji udzielić dyspozytorowi pogotowia. Wcielały się w rolę ratownika by z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu „uratować” tonącą osobę. Dzieci dzięki wypowiedziom i pokazom przedstawicieli służb ratowniczych zrozumiały, iż życie i zdrowie jest naszym skarbem oraz ,że nie należy być nigdy obojętnym na los drugiego człowieka.

                Często słyszymy o przypadkach pogryzienia osób przez psy. Dziecko musi mieć świadomość, że nie każdy pies jest przyjacielem. Rodzice, opiekunowie i nauczyciele często przestrzegają przed bliskim kontaktem z obcymi zwierzętami. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak należy zachować się w sytuacji zagrożenia. Mając to na uwadze przeprowadziłam zajęcia poruszające tematykę „Uwaga pies” oraz zorganizowałam spotkanie z treserem psów. Przedszkolaki obserwowały tresurę psa w ogrodzie przedszkolnym. Dowiedziały się jakie zachowania mogę wzbudzać w czworonogach agresję i jak ich unikać. Poznały pozycje obronne: „żółwia” i „drzewka”.

                Nie mniej ważną kwestią w zakresie bezpieczeństwa jest nauka wzajemnego szacunku. Podczas przeprowadzanych konwersatoriów przedszkolaki dowiadują się, że życzliwość w grupie w znacznym stopniu przyczynia się do powstania dobrych relacji, a co za tym idzie także i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. Ponadto zdają sobie sprawę, że nie wolno doprowadzać do sytuacji zagrażających bezpieczeństwu innych – nie wolno podstawiać nogi, spychać z urządzeń, sypać piaskiem w twarz, gryźć, bić czy niszczyć cudze rzeczy.  Zachowania te powinny być jednak przestrzegane nie tylko w odniesieniu do innych ludzi, ale także i zwierząt. Z drugiej strony dziecko musi wiedzieć, że nie powinno zbliżać się do nieznanych mu zwierząt, szczególnie tych dzikich i leśnych. W tym celu zorganizowałam spotkanie z panią leśnik, która zapoznała dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po lesie oraz właściwego obchodzenia się z roślinami i zwierzętami. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci organizowałam również tzw. zajęcia gospodarcze. W czasie których maluchy nie tylko dowiadywały się o szkodliwości nadmiernego spożywania słodyczy i konieczności zjadania warzyw oraz owoców, ale także samodzielnie przygotowywały zdrowe posiłki – sałatki, surówki, kanapki, zbożowe ciasteczka itp. Jednocześnie podczas takich działań maluchy uczyły się bezpiecznego posługiwania  się sztućcami i organizacji pracy.

                Uważam, że tworzone sytuacje edukacyjne inspirowały dzieci do gromadzenia i porządkowania doświadczeń.  Kształtowały odpowiednie nawyki i postawy o wiele efektywniej niż moralizowanie i przestrogi. Co więcej ilość zajęć i ich różnorodna forma sprawiły, że przedszkolaki z większą uwagą przyswajały nową wiedzę i umiejętności z zakresu ogólnie pojmowanego bezpieczeństwa. Ich aktywność świadczyła o ich zainteresowaniu tematyką i poczuciu jej przydatności w ich życiu codziennym. Nabyta przez maluchy wiedza i umiejętności dotyczące bezpiecznych zachowań powinny  istotnie wpłynąć na podejmowane przez nich w bliższej i dalszej perspektywie czasowej decyzje – dzieci będą bezpiecznie i ostrożnie poruszać się po drodze, bezpiecznie się bawić, wykazywać ostrożność w kontaktach z osobami obcymi, bezpiecznie obsługiwać urządzenia domowe, wzywać i właściwie udzielać pierwszej pomocy, odpowiednio zachowywać się w czasie pożaru, racjonalnie się odżywiać.

Jak zatem chronić dzieci przed niebezpieczeństwem? Uświadamiać oraz odpowiednio  je kształcić , tak aby uchronić ich  zdrowie i życie, aby stały się w przyszłości rozsądnymi ludźmi – ta zasada doskonale sprawdza się w naszej placówce.

 

 

                                                                                                   

mgr Danuta Rodzeń

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz