Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i
higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).
Cel
procedury
Zapobieganie wypadkom dziecięcym w placówce przedszkolnej oraz określenie
obowiązków i zadań personelu przedszkola w sytuacji wystąpienia nieszczęśliwego
wypadku.
Zakres
procedury
Procedura dotyczy sprawowania nadzoru nad dziećmi oraz ochrony ich
życia i zdrowia w sytuacji wystąpienia wypadku na terenie przedszkola.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
1. Rodzice (opiekunowie prawni): podejmują wszelkie
decyzje związane z leczeniem dziecka.
2.
Nauczyciele:
zapobiegają wypadkom poprzez ustalanie norm bezpiecznego zachowania się dzieci
podczas ich pobytu w przedszkolu, zapewniają poszkodowanemu dziecku opiekę, w
razie konieczności sprowadzają fachową pomoc medyczną, w miarę możliwości
udzielają poszkodowanemu pierwszej pomocy, informują o wypadku dyrektora
przedszkola oraz rodziców poszkodowanego dziecka.
3. Dyrektor:
powinien zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo
wypadkowi, powiadomić odpowiednie organy o wypadku, jaki zdarzył się na terenie
przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem, oraz powołać
zespół powypadkowy.
Sposób
prezentacji procedur
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie
internetowej przedszkola.
2. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w
placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku
szkolnego.
3. Udostępnienie dokumentu na tablicy
ogłoszeń w przedszkolu.
4. Zapoznanie wszystkich pracowników
przedszkola z treścią procedur.
Tryb
dokonywania zmian w procedurze
1.Wszelkich
zmian w opracowanej procedurze może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek
rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada
rodziców.
2. Proponowane zmiany nie mogą być
sprzeczne z prawem.
3. Zasady wchodzą w życie z dniem:
01.09.2016r.
Opis procedury
Zapobieganie wypadkom
Dzieci
w wieku przedszkolnym bardzo często ulegają nieszczęśliwym wypadkom, do których
dochodzi w różnych miejscach pobytu dzieci, także w przedszkolu. Zadaniem
dorosłych jest więc wyrobienie u dzieci określonych umiejętności i sprawności.
Wiek przedszkolny to najbardziej właściwy okres do zdobywania umiejętności i
przyzwyczajeń, kształtowania nawyków i postaw.
II. Sposoby
przeciwdziałania wypadkom dzieci w przedszkolu
1. Nauczyciel jest zobowiązany do ustalania
norm bezpiecznego zachowania się dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu,
omawiania zasad bezpieczeństwa oraz aktualizowania przepisów poprzez:
a) przestrzeganie
dzieci przed zagrożeniami dzięki organizowaniu zabaw edukacyjnych i wyświetlaniu
filmów edukacyjnych,
b) uczenie
dzieci przewidywania zagrożeń,
c) ocenianie
zachowań zagrażających zdrowiu w różnych sytuacjach, także codziennych,
d) uczenie
zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo w formie konkursów czy quizów,
e) przedstawianie
skutków niebezpiecznych zachowań dzięki zabawie, opowiadaniu bajek czy
wyświetlaniu filmów.
2. Nauczyciel jest zobowiązany do
zapoznawania dzieci z zasadami bezpieczeństwa poprzez rozmowy z zaproszonymi do
przedszkola gośćmi: policjantami, lekarzami, strażakami.
3. Nauczyciel ma obowiązek
przekazywania dzieciom wiedzy o zdrowym stylu życia.
4. Nauczyciel ponadto ma obowiązek:
a) otoczyć
wszystkie dzieci ciągłą opieką i zapewnić im nadzór,
b) przewidywać
sytuacje niebezpieczne i unikać ich,
c) tworzyć
właściwe warunki do bezpiecznego rozwoju dziecka,
d) opracować
i wdrażać programy profilaktyczne,
e) opracować
regulaminy pomieszczeń przedszkolnych i ogródka przedszkolnego,
f) unikać
sytuacji i miejsc niebezpiecznych.
5. Dyrektor
przedszkola czuwa nad przestrzeganiem przepisów BHP przez wszystkich
pracowników, a w szczególności:
a) pilnuje
przestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,
b) umieszcza
w widocznym miejscu plan ewakuacji,
c) dba
o zaopatrzenie placówki w odpowiednią liczbę apteczek i sprzętu gaśniczego,
d) zapewnia
właściwe oświetlenie i jest odpowiedzialny za właściwą nawierzchnię dróg, dba o
zabezpieczanie gniazdek elektrycznych, przewodów elektrycznych oraz nagrzewających
się elementów systemu grzewczego,
e) dba
o okresowe kontrole obiektów należących do przedszkola.
III. Postępowanie w razie wypadku
1. W razie wypadku powodującego ciężkie
uszkodzenia ciała, wypadku zbiorowego bądź śmiertelnego dyrektor lub inny
pracownik przedszkola, który uzyskał wiadomość o wypadku, podejmuje
następujące działania:
a) dokonuje
ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdza, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich
stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo, takie jak np. wybuch gazu lub
pożar,
b) niezwłocznie
zapewnia poszkodowanemu opiekę,
c) sprowadza
fachową pomoc medyczną,
d) w
miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy,
e)
informuje
o wypadku dyrektora przedszkola, pracownika służby BHP,
f) wyprowadza
dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie dla ich
bezpieczeństwa,
g) nie
dopuszcza do zatarcia śladów zdarzenia, wstępnie zabezpiecza miejsce wypadku
tak, aby wykluczyć dostęp osób niepowołanych,
h) relacjonuje
przebieg zdarzenia, jeśli był jego świadkiem,
i) informuje
o swoich obserwacjach, uwagach, pierwszych relacjach i reakcjach dzieci oraz
poszkodowanego, jeśli takie się pojawiły,
j) sporządza
notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.
2. O każdym wypadku zawiadamia się
niezwłocznie:
a) rodziców (opiekunów)
poszkodowanego,
b) pracownika służby BHP,
c) organ prowadzący przedszkole,
3. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i
zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie:
a) prokuratora,
b) kuratora oświaty.
4. O wypadku, do którego doszło w
wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie Państwowego Inspektora
Sanitarnego.
5. O wypadkach zawiadamia dyrektor
lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
IV. Postępowanie powypadkowe
1. Niezwłocznie
po otrzymaniu wiadomości o wypadku dyrektor przedszkola jest zobowiązany
powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania
powypadkowego i sporządzenie dokumentacji wypadku. Przed rozpoczęciem pracy zespołu powypadkowego dyrektor lub
upoważniony przez niego pracownik zabezpiecza miejsce wypadku w sposób
wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.
2. Zespół
powypadkowy wykonuje następujące czynności:
a) przeprowadza
postępowanie powypadkowe,
b) sporządza
dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy (wzór w załączniku nr
1 do Rozporządzenia).
3. W
skład zespołu wchodzi:
a) inspektor
służby BHP,
b) pracownik
przeszkolony w zakresie BHP,
c) w
pracach zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora
oświaty .
4. Przewodniczącym
zespołu jest:
a)
inspektor
służby BHP,
5. W
sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu.
Członek zespołu niezgadzający się ze stanowiskiem przewodniczącego może przedstawić
zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
6. Przewodniczący
zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o przysługujących
im prawach w toku postępowania powypadkowego.
V.
Zadania
zespołu powypadkowego
1. Zbadać
przyczyny i okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku.
2. Wysłuchać
wyjaśnień poszkodowanego i wszystkich świadków wypadku.
3. Zasięgnąć
opinii lekarza lub innych osób, jeśli zachodzi taka potrzeba (np. odpowiednich
specjalistów, gdy doszło do ulotnienia się gazu, zalania z pękniętej rury,
zatrucia pokarmowego).
4. Sporządzić
protokół powypadkowy.
VI. Zadania przewodniczącego zespołu powypadkowego
1. Kierować
pracą komisji powypadkowej.
2. Zajmować
decydujące stanowisko w kwestiach spornych wynikłych podczas prac zespołu.
3. Powiadomić
osoby reprezentujące poszkodowane dziecko o przysługujących im prawach w toku
postępowania powypadkowego.
4. Dopilnować
poprawności sporządzanej dokumentacji powypadkowej.
5. Umożliwić
członkom zespołu przedstawienie zdań odrębnych i zamieszczenie ich w protokole
powypadkowym.
6. Dopilnować
właściwego i terminowego sporządzenia protokołu powypadkowego (nie później niż
w ciągu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku).
7. Dopilnować,
aby protokół powypadkowy został podpisany przez wszystkich do tego
zobowiązanych, w tym dyrektora przedszkola.
8. Dopilnować,
aby z protokołem zostali zapoznani rodzice/opiekunowie prawni poszkodowanego
dziecka.
9. Dopilnować,
aby protokół powypadkowy został przekazany upoważnionym do tego organom.
VII.
Protokół
powypadkowy
1. Z
treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego
zaznajamia się rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego.
2. Jeden
egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w przedszkolu. Protokół
powypadkowy doręcza się:
a) osobom uprawnionym do
zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,
b) organowi prowadzącemu na jego
wniosek,
c) kuratorowi oświaty na jego
wniosek.
3.
Protokół
powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor.
4.
Zastrzeżenia
do ustaleń protokołu:
a) mogą
złożyć osoby uprawnione do zaznajomienia się z materiałami postępowania
powypadkowego,
b) składa
się w ciągu siedmiu dni od dnia doręczenia protokołu,
c) składa
się ustnie do protokołu powypadkowego lub na piśmie przewodniczącemu zespołu,
d) rozpatruje
organ prowadzący,
e) mogą
dotyczyć w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych
niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności istotnych ustaleń
protokołu z zebranym materiałem dowodowym.
5.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń do protokołu organ
prowadzący może:
a)
zlecić
dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie
określonych czynności dowodowych,
b) wyznaczyć
nowy zespół w celu ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.
VIII.
Obowiązki
dyrektora
1. Zapewnić
natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi.
2. Powiadomić
o wypadku na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego
terenem:
a) inspektora służby BHP,
b) rodziców poszkodowanego dziecka: przy
wypadkach cięższych – poinformowanie, że zostało wezwane pogotowie, bez
konsultacji z rodzicami; przy wypadkach lekkich – ustalenie z rodzicem potrzeby
wezwania pogotowia oraz wcześniejszego przyjścia rodzica do przedszkola,
c) organ prowadzący,
d) właściwego prokuratora i
kuratora, jeśli wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy,
e) właściwego Państwowego Inspektora
Sanitarnego, jeśli jest podejrzenie zatrucia.
3. Zabezpieczyć
miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych do czasu
ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
4. Podjąć
decyzję o naruszeniu miejsca wypadku, jeśli wymaga tego konieczność ratowania
osób lub możliwość zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.
5. Powołać
zespół powypadkowy.
6.
Wyznaczyć
przewodniczącego zespołu powypadkowego.
7. Zbadać
okoliczności i przyczyny wypadku.
8. Sporządzić
dokumentację powypadkową.
9. Podpisać
protokół powypadkowy.
10. Zapoznać z protokołem
powypadkowym rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka.
11. Doręczyć protokół powypadkowy
właściwym organom.
12. Omówić z pracownikami placówki
przyczyny zaistniałego wypadku i podjąć działania zapobiegawcze.
13. Wpisać wypadek do rejestru
wypadków.
Należy pamiętać, że wszelkie
decyzje związane z leczeniem dziecka podejmują rodzice. Jeśli nie będą wyrażali
zgody na udzielenie pomocy medycznej zaproponowanej przez przybyłego do
przedszkola lekarza, jedyne, co może zrobić dyrektor, to zastosować argumentację
i perswazję słowną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz