Drodzy Rodzice dzieci z grupy IV
,,Marynarze’’
Za nami luty – Jak zwykle
wiele się działo. Rozwijaliśmy umiejętności
komunikacyjne podczas opisywania sytuacji przedstawionej na obrazku, a
także wykonywania ćwiczeń słownikowych, wypowiadania własnego zdania i
uzasadniania go; zachęcania do uważnego słuchania innych dzieci i dorosłych.
Rozwiązywaliśmy również zagadki słowne, obrazkowe i dotykowe. Uczestniczyliśmy
w zabawach parateatralnych, w których dzieci wcielały się w różne role.
W obszarze edukacji matematycznej poznaliśmy cyfrę 7, dodawaliśmy i
odejmowaliśmy w tym zakresie. Ćwiczyliśmy również przeliczanie; porównywanie
(tu jest więcej, tu jest mniej, tu jest najwięcej); porównywanie długości na
przykładzie sznureczków; mierzenie za pomocą dłoni i stóp, ważenie przedmiotów
za pomocą wspólnie wykonanej wagi, klasyfikowanie elementów (te przedmioty do
siebie pasują, są podobne, a te nie). Nie zabrakło również zabaw logicznych i
rozwijających myślenie przyczynowo-skutkowe i twórcze, takich jak: odkrywanie
według kodu, tworzenie nowych wyrazów z sylab i wymyślanie ich znaczenia;
eksperymenty myślowe (jak wyglądałoby nasze życie gdybyśmy byli jaskiniowcami,
lub gdybyśmy mieszkali na innej planecie……).
Aby
jak najlepiej przygotować się do pisania przeprowadziliśmy
ćwiczenia orientujące na kartce, ułatwiające różnicowanie lewej i prawej
strony. Jak w każdym miesiącu rozwijaliśmy małą motorykę, np. przez zabawy
paluszkowe, rysowanie po śladzie, masażyki. Ćwiczyliśmy narządy artykulacyjne i
świadome gospodarowanie oddechem. Poznaliśmy litery: N, S, R, oraz wyrazy: nos,
smok, rak. Wyszukiwaliśmy nowe litery w tekście. Podejmujemy również
próby czytania prostych zdań i pisania w liniaturze. Dzieliliśmy wyrazy na
sylaby i głoski, porównywaliśmy wyrazy i przeliczaliśmy wyrazy w zdaniu.
Wyszukiwaliśmy wyrazy rozpoczynające się daną głoską. Ciekawą
propozycją na ćwiczenie z dzieckiem w domu jest zabawa „Sylabowy wąż” – rodzic
mówi jedno wybrane przez siebie słowo i dzieli je na sylaby, a zadaniem dziecka
jest powiedzenie wyrazu rozpoczynającego się tą samą sylabą, którą poprzedni
wyraz się kończy, np. krze-sło, sło-wo, wo-rek.
W
zakresie edukacji muzycznej reagowaliśmy na
zmiany charakteru utworu muzycznego (tempa, dynamiki, wysokości dźwięku);
tańczyliśmy – pojedynczo, w parach, w grupie, z rekwizytem; uczestniczyliśmy w
wielu zabawach muzyczno-ruchowych.
W
ramach zajęć plastycznych rysowaliśmy,
malowaliśmy, kolorowaliśmy na zadany temat; tworzyliśmy przestrzenne
konstrukcje z plasteliny i prace grupowe (np. wykonaliśmy makietę
pt. ,,W dawnych czasach’’, projektowaliśmy
pojazd kosmiczny).
Ważnym
celem edukacji przedszkolnej jest wzbudzenie zainteresowania otaczającym
światem oraz pragnienia wyjaśniania interesujących dzieci zjawisk podczas
eksperymentów. W lutym badaliśmy właściwości śniegu i wody. Zachęcaliśmy dzieci
do stawiania pytań oraz wyciągania wniosków i ich weryfikowania.
Staramy się przekazać dzieciom nawyki
sprzyjające utrzymaniu dobrego zdrowia i samopoczucia. Codziennie rano wykonujemy
zestaw ćwiczeń porannych. Nie zapominamy o zabawach uwalniających napięcie,
relaksacyjnych oraz wyciszających. Pamiętamy o tym, jak istotne jest poczucie
własnej wartości, i staramy się je stale umacniać, np. przez wyszukiwanie
mocnych stron – zarówno u siebie, jak i innych dzieci.
Krystyna Marczak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz