niedziela, 17 maja 2015


Tak, jak w dobrej rodzinie

 

 Efektywna praca zespołowa nie powstaje w cudowny sposób. Tworzy ją postawa uczestników zespołu skłonna do współpracy”

 

D. Carnegie

 

Czym jest współpraca z rodzicami?

Współpraca jest jednym z najistotniejszych czynników warunkujących osiąganie dobrych rezultatów w pracy wychowawczej i dydaktycznej na każdym etapie nauczania. Praca każdego nauczyciela opiera się nie tylko na wychowywaniu i nauczaniu dzieci. Równie ważny jest bowiem kontakt z rodzicami przedszkolaków, przede wszystkim po to, aby analizować skuteczność wybranych przez nauczyciela metod edukacyjnych. Dzięki regularnym spotkaniom z rodzicami, nauczyciel jest w stanie wychwycić wszelkie problemy pojawiające się u dziecka i to już na najwcześniejszym etapie. Kontakt z opiekunami pozwala także na rozbudowywanie oferty programowej przedszkola, pozwala na aktywne uczestnictwo rodziców w codziennym życiu placówki. Wszystko to sprawia, że współpraca przedszkola z rodzicami, mogąca odbywać się na różnych płaszczyznach, przyczynia się zarówno do lepszej pracy samego nauczyciela, jak i większego rozwoju dzieci.

 

Współpraca z rodzicami to nie tylko kontakty podczas przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola - choć te są rzeczywiście najczęstsze. Tak naprawdę jest ona wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych przedszkolaków w procesie nauczania i wychowania. Podstawą dobrej współpracy przedszkola z rodzicami jest dostrzeżenie w nich partnerów w wychowaniu dziecka. Rodzina i przedszkole to dwa środowiska, które w szczególny sposób oddziałują na dziecko. Skuteczność tego oddziaływania uwarunkowana jest wzajemnym i ścisłym współdziałaniem.

 

Formy współpracy

Sposób współdziałania nauczyciela z rodzicami może przybierać wiele różnych form - wszystko zależy od tego jaki efekt i w jakim czasie chce się osiągnąć. Do najważniejszych oraz najczęściej stosowanych w moim przedszkolu  form współpracy należą:

·         zebrania ogólne i grupowe z rodzicami - podczas, których omawiane są wszystkie sprawy bieżące związane z funkcjonowaniem placówki (przede wszystkim poruszane są kwestie formalne, finansowe, organizacyjne). Rodzice mają okazję zapoznać się z pracą wychowawczo-dydaktyczną prowadzoną w danej grupie oraz otrzymują informacje na temat osiągnięć edukacyjnych swoich dzieci. Ponadto mają możliwość wyrażania opinii, uwag i oczekiwań. Wspólnie określamy formy współpracy. W zależności od potrzeb na zebrania często zapraszani są specjaliści np. psycholog, logopeda, dietetyk, lekarz.

·         kontakty indywidualne z rodzicami są skierowane przede wszystkim na rozwój konkretnego dziecka (uwzględniamy w nich osiągnięcia i ewentualne problemy przedszkolaka). Spotkania te organizowane są w zasadzie codziennie, a ich częstotliwość zależy głównie od potrzeb rodzica lub pojawiających się kłopotów wychowawczych u dziecka.

 

·         spotkania adaptacyjne, których celem jest pokonanie bariery lękowej u dzieci przed przyjściem do przedszkola,  stworzenie szansy na łatwiejszą adaptację, zapoznanie dzieci i rodziców z ich salą oraz placówką. Ważne jest także nawiązanie bliższego kontaktu z wychowawcą, wysłuchanie obaw i propozycji rodziców, zwrócenie uwagi na prawidłowe zachowania rodziców wobec dzieci w tym dla nich trudnym okresie.  

·         zajęcia otwarte i warsztaty to spotkania, dzięki którym rodzice mogą zobaczyć  jak   funkcjonuje ich dziecko w grupie, jak radzi sobie w różnych sytuacjach. Tego rodzaju zajęcia zawsze wzbudzają wiele pozytywnych emocji wśród rodziców, ponieważ uczestnicząc w nich mogą oni poznać charakter pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi.

·         zajęcia teatralne - to forma współpracy podczas, której rodzice we współpracy z nauczycielkami przygotowują przedstawienia dla swoich dzieci z okazji Dnia Dziecka oraz wieczór wigilijny - Jasełka.

·         spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości  wynikające z kalendarza  imprez obowiązującego w naszym przedszkolu -  Pasowanie na Przedszkolaka, Pasowanie na Starszaka, Dożynki,  Ślubowanie Ekologiczne Przedszkolaków, Wieczór Andrzejkowy, Spotkanie wigilijne - Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziców, Dzień Dziecka, festyn rodzinny, Sobótka czy wreszcie uroczyste zakończenie przedszkola. Spotkania okolicznościowe to czas, kiedy rodzice mogą wspólnie z dziećmi bawić się i jednocześnie pogłębiać więzi uczuciowe pomiędzy sobą. Jest to także dobra okazja do rozmów wychowawców z rodzicami.

·         kącik i tablica dla rodziców - w wyniku tej formy  kontaktu, rodzice  na bieżąco mogą zapoznawać się z aktualnymi  sprawami organizacyjnymi placówki oraz ważnymi informacjami bez potrzeby nawiązywania rozmowy z nauczycielem. W kąciku zamieszczamy  artykuły o tematyce pedagogicznej i psychologicznej, telefony poradni specjalistycznych, regulamin przedszkola, jadłospis, wystawę prac dzieci z poszczególnych grup, zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne, wiersze, piosenki oraz bieżące informacje grupowe.

·         edukacja pedagogiczna rodziców - mająca na celu ujednolicenie sposobu wychowania dzieci w domu jak i w placówce przedszkolnej. Opiera się przede wszystkim na organizowaniu prelekcji, rozdawaniu broszurek informacyjnych, kserokopii ciekawych artykułów i przedruków internetowych w zakresie metod wychowywania dzieci w wieku przedszkolnym.

·         angażowanie rodziców w prace na rzecz grupy i całego przedszkola  - jedna z praktyczniejszych metod współpracy z rodzicami, której efekty są widoczne najszybciej. W zależności od potrzeb naszej placówki i grupy, prosimy rodziców o aktywne wsparcie polegające m.in. na pomocy w zagospodarowaniu kącików przedszkolnych, zorganizowaniu ptasiej stołówki w ogrodzie przedszkolnym,   przygotowaniu strojów dla dzieci na uroczystości przedszkolne i bale, dostarczaniu materiałów potrzebnych do zajęć, drobnych praca naprawczych, dostarczaniu fantów na konkursy, pieczeniu ciast na uroczystości,  dokonywaniu darowizn finansowych, włączaniu się rodziców w zbiórki, akcje charytatywne i przedsięwzięcia, przygotowywaniu słodkiego poczęstunku dla dzieci, organizowaniu spotkań dla  dzieci z przedstawicielami ciekawych zawodów, spośród rodziców, ciekawych wycieczek, pomocy w opiece nad dziećmi w czasie wspólnych wyjść (np. do kina).

 

Efekty współpracy z rodzicami

Aby współpraca ta była owocna konieczne jest – zdaniem M. Łobockiego – przestrzeganie następujących zasad:

 

1.      Zasada partnerstwa (równorzędne prawa i obowiązki).

2.      Zasada wielostronnego przepływu informacji.

3.      Zasada jedności oddziaływań (konieczność realizowania zgodnych ze sobą celów wychowania).

4.      Zasada pozytywnej motywacji (dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup)

5.      Zasada aktywnej i

6.      systematycznej współpracy.

 

Podstawowym celem podejmowania działań z rodzicami jest oczywiście zacieśnianie wzajemnych relacji pomiędzy dzieckiem, jego opiekunem, a nauczycielem. Im częstsza i bardziej różnorodna jest taka współpraca, tym wychowywanie dziecka staje się łatwiejsze i w pewien sposób pełniejsze. Nawet dzięki zwykłej rozmowie z rodzicem, jako nauczycielka jestem w stanie zebrać niezbędne informacje o konkretnym przedszkolaku, bliżej poznać jego opiekunów, a co za tym idzie dobrać odpowiednie metody pracy z dziećmi. Niezwykle ważnym efektem współpracy z rodzicem, niezależnie w jakiej formie będzie się ona przejawiała, jest zdobycie wzajemnego zaufania, a nierzadko także i pomocy dla całej placówki przedszkolnej.

 

Współpraca jest wreszcie ogromnym wsparciem dla samego nauczyciela, zdecydowanie jednak ważniejszym jej efektem jest pokazanie dziecku zainteresowania i zaangażowania rodzica w sprawy przedszkolaka. Można więc śmiało powiedzieć, że współpraca rodzica z przedszkolem jest formą wyrażenia miłości wobec malucha. 

Po wieloletnich doświadczeniach w realizowaniu powyższych form współpracy z rodzicami zauważyłam, iż rodzice dzielą się wszelkimi spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi swojego dziecka. Jest duża chęć współpracy i wspólnego dążenia do określonych celów. Wspólne rodzinne imprezy tworzą przyjazną rodzinną atmosferę, budują zaufanie. Coraz większe zaangażowanie rodziców w sprawy grupy i przedszkola oraz wysoki poziom zadowolenia rodziców w rezultacie przekłada się na wymierne efekty pracy z dziećmi.

 

mgr Danuta Rodzeń

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz