Tak,
jak w dobrej rodzinie
 „Efektywna praca
zespołowa nie powstaje w cudowny sposób. Tworzy ją postawa uczestników zespołu
skłonna do współpracy”
D. Carnegie
Czym
jest współpraca z rodzicami?
Współpraca jest
jednym z najistotniejszych czynników warunkujących osiąganie dobrych rezultatów
w pracy wychowawczej i dydaktycznej na każdym etapie nauczania. Praca każdego
nauczyciela opiera się nie tylko na wychowywaniu i nauczaniu dzieci. Równie
ważny jest bowiem kontakt z rodzicami przedszkolaków, przede wszystkim po to,
aby analizować skuteczność wybranych przez nauczyciela metod edukacyjnych.
Dzięki regularnym spotkaniom z rodzicami, nauczyciel jest w stanie wychwycić
wszelkie problemy pojawiające się u dziecka i to już na najwcześniejszym etapie.
Kontakt z opiekunami pozwala także na rozbudowywanie oferty programowej
przedszkola, pozwala na aktywne uczestnictwo rodziców w codziennym życiu
placówki. Wszystko to sprawia, że współpraca przedszkola z rodzicami, mogąca
odbywać się na różnych płaszczyznach, przyczynia się zarówno do lepszej pracy
samego nauczyciela, jak i większego rozwoju dzieci.
Współpraca z
rodzicami to nie tylko kontakty podczas przyprowadzania i odbierania dzieci z
przedszkola - choć te są rzeczywiście najczęstsze. Tak naprawdę jest ona
wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych przedszkolaków w
procesie nauczania i wychowania. Podstawą dobrej współpracy przedszkola z
rodzicami jest dostrzeżenie w nich partnerów w wychowaniu dziecka. Rodzina i
przedszkole to dwa środowiska, które w szczególny sposób oddziałują na dziecko.
Skuteczność tego oddziaływania uwarunkowana jest wzajemnym i ścisłym
współdziałaniem.
Formy
współpracy
Sposób współdziałania
nauczyciela z rodzicami może przybierać wiele różnych form - wszystko zależy od
tego jaki efekt i w jakim czasie chce się osiągnąć. Do najważniejszych oraz
najczęściej stosowanych w moim przedszkolu 
form współpracy należą:
·        
zebrania ogólne
i grupowe z rodzicami - podczas, których omawiane są wszystkie sprawy bieżące
związane z funkcjonowaniem placówki (przede wszystkim poruszane są kwestie
formalne, finansowe, organizacyjne). Rodzice mają okazję zapoznać się z pracą
wychowawczo-dydaktyczną prowadzoną w danej grupie oraz otrzymują informacje na
temat osiągnięć edukacyjnych swoich dzieci. Ponadto mają możliwość wyrażania
opinii, uwag i oczekiwań. Wspólnie określamy formy współpracy. W zależności od
potrzeb na zebrania często zapraszani są specjaliści np. psycholog, logopeda,
dietetyk, lekarz.
·        
kontakty
indywidualne z rodzicami są skierowane przede wszystkim na rozwój konkretnego
dziecka (uwzględniamy w nich osiągnięcia i ewentualne problemy przedszkolaka). Spotkania
te organizowane są w zasadzie codziennie, a ich częstotliwość zależy głównie od
potrzeb rodzica lub pojawiających się kłopotów wychowawczych u dziecka.
·        
spotkania
adaptacyjne,
których celem jest pokonanie bariery lękowej u dzieci przed przyjściem do
przedszkola,  stworzenie szansy na łatwiejszą adaptację,
zapoznanie dzieci i rodziców z ich salą oraz placówką. Ważne jest także
nawiązanie bliższego kontaktu z wychowawcą, wysłuchanie obaw i propozycji
rodziców, zwrócenie uwagi na prawidłowe zachowania rodziców wobec dzieci w tym
dla nich trudnym okresie.  
·        
zajęcia otwarte
i warsztaty
to spotkania, dzięki którym rodzice mogą zobaczyć  jak   funkcjonuje ich dziecko w grupie, jak radzi
sobie w różnych sytuacjach. Tego rodzaju zajęcia zawsze wzbudzają wiele
pozytywnych emocji wśród rodziców, ponieważ uczestnicząc w nich mogą oni poznać
charakter pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi. 
·        
zajęcia teatralne - to forma współpracy podczas, której rodzice we współpracy z
nauczycielkami przygotowują przedstawienia dla swoich dzieci z okazji Dnia
Dziecka oraz wieczór wigilijny - Jasełka.
·        
spotkania
okolicznościowe z okazji uroczystości 
wynikające z kalendarza  imprez
obowiązującego w naszym przedszkolu -  Pasowanie na Przedszkolaka, Pasowanie na Starszaka,
Dożynki,  Ślubowanie Ekologiczne
Przedszkolaków, Wieczór Andrzejkowy, Spotkanie wigilijne - Jasełka, Dzień Babci
i Dziadka, Dzień Rodziców, Dzień Dziecka, festyn rodzinny, Sobótka czy wreszcie
uroczyste zakończenie przedszkola. Spotkania okolicznościowe to czas, kiedy
rodzice mogą wspólnie z dziećmi bawić się i jednocześnie pogłębiać więzi uczuciowe pomiędzy
sobą. Jest to także dobra okazja do rozmów wychowawców z rodzicami.
·        
kącik
i tablica dla rodziców - w wyniku tej formy  kontaktu,
rodzice  na bieżąco mogą zapoznawać się z
aktualnymi  sprawami organizacyjnymi
placówki oraz ważnymi informacjami bez potrzeby nawiązywania rozmowy z
nauczycielem. W kąciku zamieszczamy 
artykuły o tematyce pedagogicznej i psychologicznej, telefony poradni specjalistycznych,
regulamin przedszkola, jadłospis, wystawę prac dzieci z poszczególnych
grup, zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne, wiersze, piosenki oraz bieżące
informacje grupowe.
·        
edukacja
pedagogiczna rodziców - mająca na celu ujednolicenie sposobu wychowania dzieci w
domu jak i w placówce przedszkolnej. Opiera się przede wszystkim na
organizowaniu prelekcji, rozdawaniu broszurek informacyjnych, kserokopii
ciekawych artykułów i przedruków internetowych w zakresie metod wychowywania dzieci
w wieku przedszkolnym. 
·        
angażowanie
rodziców w prace na rzecz grupy i całego przedszkola  - jedna z praktyczniejszych metod współpracy z
rodzicami, której efekty są widoczne najszybciej. W zależności od potrzeb
naszej placówki i grupy, prosimy rodziców o aktywne wsparcie polegające m.in.
na pomocy w zagospodarowaniu kącików przedszkolnych, zorganizowaniu ptasiej
stołówki w ogrodzie przedszkolnym,  
przygotowaniu strojów dla dzieci na uroczystości przedszkolne i bale,
dostarczaniu materiałów potrzebnych do zajęć, drobnych praca naprawczych,
dostarczaniu fantów na konkursy, pieczeniu ciast na uroczystości,  dokonywaniu darowizn finansowych, włączaniu
się rodziców w zbiórki, akcje charytatywne i przedsięwzięcia, przygotowywaniu
słodkiego poczęstunku dla dzieci, organizowaniu spotkań dla  dzieci z przedstawicielami ciekawych zawodów,
spośród rodziców, ciekawych wycieczek, pomocy w opiece nad dziećmi w czasie
wspólnych wyjść (np. do kina).
Efekty współpracy z rodzicami
Aby współpraca ta była owocna konieczne jest –
zdaniem M. Łobockiego – przestrzeganie następujących zasad: 
1.      Zasada partnerstwa (równorzędne
prawa i obowiązki).
2.      Zasada wielostronnego przepływu
informacji.
3.      Zasada jedności oddziaływań
(konieczność realizowania zgodnych ze sobą celów wychowania).
4.      Zasada pozytywnej motywacji
(dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup)
5.     
Zasada aktywnej i 
6.     
systematycznej współpracy.
Podstawowym
celem podejmowania działań z rodzicami jest oczywiście zacieśnianie wzajemnych
relacji pomiędzy dzieckiem, jego opiekunem, a nauczycielem. Im częstsza i
bardziej różnorodna jest taka współpraca, tym wychowywanie dziecka staje się
łatwiejsze i w pewien sposób pełniejsze. Nawet dzięki zwykłej rozmowie z
rodzicem, jako nauczycielka jestem w stanie zebrać niezbędne informacje o
konkretnym przedszkolaku, bliżej poznać jego opiekunów, a co za tym idzie
dobrać odpowiednie metody pracy z dziećmi. Niezwykle ważnym efektem współpracy
z rodzicem, niezależnie w jakiej formie będzie się ona przejawiała, jest
zdobycie wzajemnego zaufania, a nierzadko także i pomocy dla całej placówki
przedszkolnej. 
Współpraca jest
wreszcie ogromnym wsparciem dla samego nauczyciela, zdecydowanie jednak
ważniejszym jej efektem jest pokazanie dziecku zainteresowania i zaangażowania
rodzica w sprawy przedszkolaka. Można więc śmiało powiedzieć, że współpraca
rodzica z przedszkolem jest formą wyrażenia miłości wobec malucha.  
Po wieloletnich doświadczeniach w realizowaniu powyższych form
współpracy z rodzicami zauważyłam, iż rodzice dzielą się wszelkimi
spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi swojego dziecka. Jest duża chęć
współpracy i wspólnego dążenia do określonych celów. Wspólne rodzinne imprezy
tworzą przyjazną rodzinną atmosferę, budują zaufanie. Coraz większe zaangażowanie
rodziców w sprawy grupy i przedszkola oraz wysoki poziom zadowolenia rodziców w
rezultacie przekłada się na wymierne efekty pracy z dziećmi.
mgr Danuta
Rodzeń
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz